Saturday, February 13, 2016

#12 Apokolips

Kelmarin aku duduk di atas kereta, menghadap Lembah Kelang dari atas Bukit Ampang. Tangan sebelah dengan sebatang rokok, sebelah lagi dengan handphone. Aku scroll ke atas dan ke atas, sambil menghembus udara lebih dari hidung apabila ada perkara yang aku rasa kelakar. Heh. 

Sarkastik kadang kala.

Aku bersendirian, lebih mudah untuk berfikir dan lebih tenang. Aku suka begini. Solidariti is my freedom.

Itu kelmarin.

Hari ini, aku duduk di dalam bunker.

Bunker bawah tanah yang rata rata orang berprivilej sahaja mampu untuk duduk. Aku datang dari keluarga berada. Iya, mesti ramai yang menyampah dengan statement ini. Tapi itu realiti. Hanya orang yang kaya dan ada ada sahaja mampu untuk survive dalam dunia begini.

Klise zombie memang bersepah bukan sahaja di tv, tetapi komik dan buku juga sudah kecoh hal ini.
Tapi ini bukan klise zombie, ini kisah apokolips yang realistik.

Malaysia aman bukan? Aman. Korak mu.

Semalam PM isytihar darurat. Katanya musuh sudah tiba. Apa maksud sudah tiba? Maksudnya mereka tahu sesuatu yang kita marhaen tidak tahu. Mereka sudah expect. Sudah menanti.

Kedengaran bunyi letupan, dari bawah bunker ini bunyinya macam bunga api hari raya cina. Tak takut sangat pun. Tapi, keluar dari bunker sungguh itulah bunyi terakhir kau dengar di bumi. Bunyi yang kau taknak dengar under any circumstances.

Bunyi bom. Peluru. Meriam.

Apokolips yang orang kita tak pernah rasa. Baru satu, dah cuak.

Aku yang duduk bawah bunker, masih lagi dengan rokok di sebelah tangan. Handphone ada Cuma kini tiada line. So tiada apa yang boleh di scrollkan. Bersyukur Malaysia masih lagi aman.


Bukan seperti negara jiran.

No comments: