Monday, February 1, 2016

#1 Kipas yang berbunyi di awal Februari

Februari. Bulan yang sinonim dengan cinta.

Pasangan yang bercinta, muda atau tua. Orthodox atau tidak. 
Cinta memang tidak lari, dari semua.

Jebat sedang termenung. Baru bangun, terus tersenyum walaupun masih mamai. Hari ini hari bahagia. Jebat sudah sediakan baju kemeja berwarna pink kotak kotak halus, jangan risau. Jebat tak gay. Baju itu ada makna. Ada istimewa.

Jebat mandi, terbayangkan bakal isteri. 
Bakal isteri yang belum ketahui. Niat Jebat di hati.

Lima tahun kenal, lima tahun yang penuh ketawa kadang kadang sendawa. Kadang kadang air mata. Tapi Jebat ingat yang seronok sahaja, lupakan yang kecewa.

Jebat tersenyum lagi, teringat bakal isteri dulu dulu. Pakai tudung bawal warna hitam, t-shirt beli tiga RM50, seluar jeans bukan Levis. Comot. Tapi comel. Lagi Jebat geram. Tapi tegurlah 18 kali pun, tak ada satu dibalas. Mungkin Jebat hodoh. Tapi mungkin bakal isteri malu. Kali ke 19, kalah sudah bakal isteri. Jebat menang. Malam Jebat lancap.

Jebat tersenyum lagi. Masa pantas berlalu. Sekarang bakal isteri, serupa hijabster. Kata orang. Sudah tidak comot. Maintain comel.

Usai mandi, Jebat bersiap. Sarung baju kemeja pink kotak kotak halus, sarung jeans biru tidak lusuh, rambut di usik usik untuk bergaya. Tidak bersikat. Jebat senyum, handsome juga aku. Heh. Ketawa dalam hati. Acah acah gerakkan bisep depan cermin, Jebat puas hati.

Dua hari lepas, Jebat dan bakal isteri bergaduh. Ala, bergaduh benda bodoh. Pasal nak makan kat mana. Tapi bakal isteri marah sungguh, ungkit ungkit kisah lama. Kelakar, Jebat rasa. Period mungkin. Tapi Jebat malas pujuk. Sebab, Jebat tahu hari ini hari bahagia.

Jebat ingin melamar. Cincin sudah lama dibeli. Memang tunggu hari ini.
Jebat terus ke kereta, singgah kedai bunga. Beli lili dua. Kesukaan dia.

Sampai ke rumah bakal isteri, Jebat kentut lepaskan gementar. Ketuk pintu. Eh lupa, Jebat ada kunci spare. Hehehe Jebat bodoh sekejap.

Jebat masuk, jerit sayang ! Kejutan ! Hehehe ketawa gembira. Bunga lili di tangan jatuh. Jantung berdegup laju tidak lagi kerana adrenalin.

Bakal isteri. Tergantung di kipas. Kipas berbunyi seperti ingin patah.

Jebat menjerit. Bersungguh sungguh. Air mata bergenang, jatuh atas baju kemeja pink kotak kotak, baju istimewa, baju ada makna. Jebat tidak nampak keliling, seperti ingin pengsan. Seperti tidak lagi bernyawa.

Jebat meraung. Seperti mati anak. Worst. Mati isteri.

Jebat tidak nampak, sebatang kit ujian mengandung dalam tong sampah. Simbol tambah.

Iya. Februari. Sinonim dengan cinta. Tetapi, cinta siapa?

“Ada tiga hal yang barangsiapa memilikinya niscaya ia akan mendapatkan manisnya iman: (1). Allah ta’ala dan Rasulullah S.A.W lebih ia cintai daripada yang lainnya, (2). Mencintainya seseorang, tidaklah ia mencintainya melainkan karena Allah ta’ala, (3). Benci untuk kembali kepada kekafiran setelah Allah ta’ala menyelamatkan darinya sebagaimana ia benci dirinya dimasukkan ke dalam api” Sabda Rasulullah S.A.W

No comments: