Sunday, February 7, 2016

#7 Cinta Terlarang

Seharian aku duduk di tepi pantai. Angin yang meniup selembut baldu membuatkan aku terbuai. Pasir yang panas menyerap haba matahari membuatkan aku terbakar. Lantas aku mencari tempat yang redup dan berdekatan dengan persisiran pantai agar kakiku boleh dicelupkan ke dalam air laut.

Sudah seminggu aku duduk di tempat yang sama. Menanti si dia. Hari ini, aku nampak dia lagi. Berjogging petang-petang dengan iPodnya. Sentiasa melalui jalan yang sama. Sejak hari pertama aku melihat dia, aku telah jatuh cinta. Terlalu awal? Okay fine, jatuh hati.

Aku memerhatikan dia lagi. Dia semakin menghampiri. Aku semakin berdebar. Dupp dapp dupp dapp. Namun aku tidak mempunyai keyakinan diri. Lantas aku menyorok di belakang batu. Dia berlari meninggalkan kesan tapak kasut di pasir. Aku melihat dia pergi. Sigh. Esok aku datang lagi, yang pasti esok aku akan menegurnya.

Hari ini aku datang lagi. Menunggu lagi si dia yang tidak ku ketahui nama. Aku yakin, aku sudah gilakan dia. Gila. Angau. Sasau. Bangau. Kerbau. Itu dia, kini menghampiriku. Lantas aku cuba untuk berdiri, cuba untuk memanggil si dia. Tiba-tiba mulutku di cekup, tanganku di tarik. Aku ingin menjerit. Tetapi tidak terdaya.

Aku dapat merasakan terdapat dua pasang tangan memegangku. Aku meronta-ronta. Aku cuba menjerit. Aku takot. Kedua pasang tangan itu menarik aku ke dalam laut. Anak mataku semakin membesar. Dadaku semakin mengecut. Percubaan untuk bernafas tiada. Aku semakin takot.

Aku ditarik semakin dalam. Semakin gelap. Aku tidak nampak apa-apa. Kemudian jantungku berdegup dengan normal. Pernafasanku semakin stabil. Mataku sudah boleh edjas dengan kegelapan dalam laut. Aku pandang ke kiri. Muka sahabatku, Koko. Aku pandang ke kanan. Muka sahabatku, Kiki. Pelik.

Mereka dengan tegas berkata “Kau tak boleh bersama dengan lelaki itu!”. Aku bertanya “Mengapa pula?”

Mereka dengan serentak menjawab “Sebab kau, ikan DUYUNG!"
Aku berenang pulang. Sambil menunduk kepala. Kecewa. Tidak mengapa, satu hari nanti kita akan bersama.


No comments: