Friday, February 19, 2016

#18 helmet yang berkecai

Jebat sambung menyelongkar di dalam bilik arwah bakal isterinya. Kebabian apakah ini? Mengapa Jebat tak pernah nampak segala hint yang selama ini depan matanya.

Bukan sahaja pakaian lelaki yang tidak pernah Jebat kenali, malah barang barang yang berada di rumah itu kelihatan seperti lelaki itu sudah lama mendiami bersama arwah bakal isterinya. Jebat keliru dan sakit hati dan rasa ditipu. Sampai hati.

Sampai hati.

Jebat menghala ke dapur, belum sempat sampai Jebat ternampak ada satu helmet, yang visornya sudah berkecai. Duduk rapi di antara dinding dan almari television. Adakah selama ini, atas sebab nafsu, Jebat tidak nampak ini semua?

Kecelakaan apakah ini.

Jebat semakin keliru.

Mengapa polis tidak kata apa apa? Takkan tiada tanda tanda cap jari asing di barang barang tersebut. Bodoh polis apa yang mereka lakukan? Jebat yang sebelum ini dalam denial, kemudian kesedihan, kini menjadi marah!

Marah kerana rasa di tipu.

Untuk apa Jebat menangis 10 hari 10 malam hanya untuk arwah bakal isteri yang tidak suci. Ehem. Tidak suci dari lelaki lain selain Jebat. Semakin lama Jebat fikir, semakin marah dan sakit hati dia. Jebat mencapai telefon, mendail nombor polis yang mengambil kes arwah bekas isteri.

Encik, saya minta tolong encik datang lagi dan dapatkan bukti bukti. Saya yang mengemas boleh jumpa macam macam, takkan encik tak jumpa apa apa.

Lebih kurang itulah konteks yang di sampaikan kepada pegawai tersebut.


Jebat pedih hati. Tidak jadi mengemas. Di biarkan semua dan pulang ke rumah.

No comments: