Saturday, February 13, 2016

#13 Lampu yang terpadam

Aku buka mata dalam kegelapan. Terdengar sayup sayup bunyi cengkerik. Aku toleh ke kanan dan nampak isteriku sedang tidur lena. Aku toleh ke kiri dan jam menunjukkan sudah pukul 2.47 pagi. Mamai yang belum hilang, aku bangun dan duduk di tepi katil sambil mengebil-kebilkan mata.

Tekak terasa haus lalu aku bangun untuk pergi ke dapur. Aku memetik suis dapur dan menuju ke arah sinki dan mengambil satu gelas kaca. Air suam dari mesin purifier air diteguk dengan perlahan. Sambil termenung keluar jendela, aku ternampak sesuatu.

Seperti seorang budak perempuan, sedang berdiri menghadap tingkap dan memandang aku. Aku kebilkan mata berkali kali. Mainan minda kah? Atau realiti?

Tak mungkin.

2.50 pagi jam di dinding.

Aku perhati ke luar jendela lagi. Budak perempuan itu sudah tiada. Sah, mainan minda. Syaitan ingin mengacau umat. Seperti biasa.

Aku tinggalkan gelas kaca di dalam sinki, dengan niat esok di basuh. Lampu di dapur di padam. Sekali lagi aku ternampak baying seorang budak perempuan di luar jendela. Meh. Aku biarkan dan menghala ke bilik aku. Aku tidur dengan lena, sambil memeluk isteri. Mana tahu, dia takut. Heh.

………..


Petaling Jaya: Seorang kanak-kanak perempuan ditemui mati di belakang rumah kediaman pasangan suami isteri yang baru berkahwin. Ibu bapa kanak perempuan itu telah melaporkan kepada polis tentang kehilangan anak mereka yang mempunyai sindrom “sleep walking”. 

No comments: