Thursday, February 11, 2016

#11 Coli kelabu di ampaian belakang

Jebat kembali ke rumah bakal isteri yang sudah mati. Setelah di persoalkan oleh pelbagai pihak, mereka akhirnya sebulat suara menyatakan bahawa ianya suicide. Jebat pasrah, mungkin. Tapi masih dalam denial.

Rumah bakal isteri Jebat sudah di balut dengan pita kuning, yang sepatutnya sudah di ambil oleh polis. Dua bulan sudah, Jebat kematian bakal isteri. Tuan rumah sudah mencari tenant baru, Jebat bersedia untuk mengambil barang-barang di rumah arwah ke rumah sendiri.

Satu persatu bilik dimasuki Jebat.

Bilik pertama, ruang tamu. Berdekatan dengan balkoni, sofa bujang dan tv diletakkan. Tirai berwarna merah, tempat Jebat menangis dua bulan lepas menutupi ruang tamu. Jebat membuka tirai dan cahaya matahari menyinar di ruang tamu. Tidak ada apa yang perlu dikemas, tv dan sofa cuma perlu di angkat.

Bilik kedua, dapur. Dapur bujang yang barangkali tidak pernah digunakan. Hanya ada peti sejuk, yang isinya penuh dengan junk food. Heh. Arwah bakal isteri memang tak pernah lekang makan makanan sebegitu. Jebat mengambil plastic beg dan membuang ape yang tidak perlu. Kotak pula ada di sebelah untuk mengasingkan yang masih boleh dimakan.

Bilik ketiga, tandas. Bilik kedua favorite Jebat. Kerana tandas arwah bakal isteri penuh dengan barang mandian yang wangi. Kegemaran Jebat bila bau tudung arwah adalah bau shampoo yang di beli di Bath and Body Works. Kemain rangsang.

Bilik terakhir, bilik tidur. Bilik paling favorite Jebat. Pelbagai aktiviti dilakukan di bilik ini. Ikutkan hati Jebat, mahu sahaja dia pindah masuk ke rumah ini bersama arwah, tapi dia tidak mahu ditangkap basah. Sekali sekala tak mengapa. Heh.

Jebat mengambil kotak di ruang tamu, di susun satu persatu pakaian arwah ke dalam kotak. Mak arwah kata dia akan ambil, tapi Jebat kata biar dia buat. Dia akan hantar ke rumah. Jebat duduk di atas katil, sambil melipat baju yang dicampak tadi. Jebat menangis lagi.

Setiap helaian baju, masih lagi ada bau arwah bakal isteri. Jebat meraung lagi. Katakan dunia ini tidak adil. Tidak just.

Jebat beralih ke pakaian dalam, satu persatu Jebat cium dan bau. Lagi menjadi jadi raungan Jebat. Sehingga lupa coli kelabu kegemaran di ampaian belakang.


Sedang Jebat mengemas, ternampak baju bgaoda, yang bukan kepunyaannya. Biar betul? Fuck!