Sunday, July 1, 2012

Jodep macam desperate nak kat aku

Sedang aku memandu dari Bukit Jalil selepas menghantar adikku ke stesen LRT, handphoneku memainkan lagu Josh Abbott Band dengan rancaknya. Malang sekali aku sedang memandu maka tanganku tidak tercapai untuk mengambil handphone yang di kerusi belakang.

Maka aku biarkan sahaja. Nanti aku call kembali. Lagu Josh Abbott bermain selama tiga kali sebelum mati. Sampai sahaja di rumah, aku mengambil phone dan dial kembali nombor tadi. Namun nombor itu out of range dan tidak boleh dihubungi. Jadi, aku abaikan sahaja dan makan pisang goreng yang aku beli.

Tadi, lepas maghrib elok elok sahaja lepas aku baca doa dan cabut telekung, handphoneku berbunyi kembali. Kali ini, private number. Dengan teragak-agak aku mengangkat phone. Ini perbualanku dengan si penelefon.

Dia : Hi, is this Shafa?

Celaka, takde salam.

Aku : Yeahh, who is this?

Dia : I'm Jodep. Hi Shafa. Dah lama I nak call you. Tapi asyik tak dapat. Tadi pun I call you pakai number office, tak terangkat. Susah bebenor nak contact you.

Aku : Errr, you ni siapa ye? I tak kenal any Jodep. Sorry.

Dia : Ouhh, it's okay. Kalau you tak kenal I, kita boleh lah saling berkenalan kan.

Aku : Maaflah, I bukan jenis kenal stranger.

Dia : Okay, to prove to you I'm not a stranger, I add you dekat facebook okay. I recently baru single, and I tengok facebook you pun you tengah single. Ever since I muda dulu, I dah suka kat you. 20 tahun lepas, masa you lahir, I dah cakap dalam hati. This is the girl I'm going to marry. So can we date? I really like you.

Aku : Tidak. Okay lah bye.

Double celaka. 20 tahun lepas aku baru 2 tahun. Dasar pedophile.

Dia : Wow, I like fiesty girls. Jual mahal. Garang, tapi comel.

Aku : Bye.

Dia : Jangan lupa approve!

Sempat dia jerit sebelum aku matikan talian. Dengan rasa curiga dan cuak gila, aku pun dengan pantas membuka akaun fesbuk ku. Satu friend rekues.

Sebelum aku approve, dan stalk fesbuknya dengan teliti. Nama di fesbuknya terlalu mengelirukan. Dunia teknologi sekarang semakin menjadi jadi. Sesiapa pun boleh menyamar menjadi orang lain. Maka aku tidak percaya. Tetapi, ada satu contact number di akaun fesbuknya. Aku call number itu. Dan orang yang mengangkat itu merupakan seorang lawyer di California dan dia mengesahkan bahawa memang akaun fesbuk itu merupakan akaun . .

Johnny Depp.

Minggu depan, Jodep datang Malaysia. Dia nak bawak aku jalan jalan makan satay.

Dan bil Celcom aku naik melampau gila sebab aku buat call sehingga ke California rupanya.



P.S : Bagaimana Johnny Depp tahu cakap bahasa melayu, adalah sama dengan bagaimana alien reti cakap english. Rahsia alam semesta.



5 comments:

Masmira Masri said...

pergh pening n keliru plak ni citer betul ker ape nih? hahaha seriusly JODEPP?? =))

DO VISIT N FOLLOW ME
http://myaleo.blogspot.com/2012/06/sunday-with-love.html

Shafa Eman said...

Hahaha, cerita betul :)

Frhnslmn said...

TAHI!

alifdalmim said...

Aku follow perkembangan blog kau, dan aku minat dengan tulisan kau, lebih kurang dengan tulisan aku. Lawat sini - http://besibisu.blogspot.com/

Shafa Eman said...

Besi : Haha, aku baca dah blog kau. Aku pun minat baca juga :)