Monday, July 9, 2012

#21harimaintulisankreatif

Ini bukan surat formal.

Surat ini aku tulis sebagai balasan kepada Perewa Junior, di mana dia mengajak aku untuk bermain satu permainan bersama sama. Ye, aku tahu Perewa lelaki sebab itu sebelum dia ajak aku bermain bersama, aku tanya mak aku dulu. Mak kata boleh.

Ke hadapan saudara Perewa,

Assalamualaikum. Terima kasih atas surat yang diutuskan kepada saya tempoh hari. Apa khabar di sana? Terasa janggal pula menggunakan 'saya'. Koh koh.

Tujuan saya membalas surat ini adalah ingin menyatakan saya menerima sahutan permainan yang dipelawa tempoh hari. Bagi pembaca yang mencuri baca surat ini juga, mari aku terangkan permainan ini serba sedikit.

Perewa, tunggu sekejap.

Okay, kepada para pembaca. Tempoh hari saudara Perewa telah mengajak aku untuk bermain satu permainan yang dicipta untuk menyentak kreativiti, menggali imaginasi dan mengukir entri. Permainan ini dinamakan #21harimaintulisankreatif. Formatnya, kami akan come up with 21 theme setiap hari bermula dari esok sehingga 31 Julai. Yessss, memang mati aku.

To be fair, aku dan Perewa telah meletak sepatutnya lima syarat seorang darab dua menjadi sepuluh syarat, but ended up menjadi lima syarat keseluruhannya.

Dari Perewa,

1. Satu hari satu tema, dari satu tema boleh postkan lebih dari satu entri. Nak kata kreatif sangat la tu kononnya banyak idea.

2. Wajib update, punyai masa 3 hari bila tema sudah dikeluarkan. tapi bila sampai hari ketiga itu sudah ada 3 tema. pandai2 kejarlah ye. contoh esok akan keluar tema. lusa tak post entri, lusa juga ada tema baru. tulat baru nak post entri. tulat juga ada tema baru.. so ada 3 tema perlu post pada hari ketiga. Tapi bukankah tekanan itu adalah makanan orang kreatif? Terpulang, jangan tak jadi kerja sudah. Haha!

3. Semua entri itu perlu dipost pada wall FB teman yang bermain. Sebagai contoh, Shafa Eman perlu post di wall aku entri beliau. Supaya tak lepas pandang kekreatifan itu. Kiranya….haha!

Dari aku,

1. Setiap tema mesti berbeza genre. Contoh, jika dah guna pokok (nature) dilarang guna awan, langit, bunga, laut.

2. Setiap entri haruslah diupload terus tanpa minta pendapat sesiapa. Kes ni, kena jujur.

Jadi, itu sahaja syaratnya. Esok, kami akan mula dengan satu entri yang bertemakan, TIKUS. Kenapa? Jangan tanya.

Ouh sebelum aku terlupa, pembaca akan menjadi juri lantik sendiri, jadi kami sangat mengharapkan anda membaca dan komen sebaik-baiknya. Terimakasih ya!

Kembali kepada Perewa,

Saya ingin mengucapkan terima kasih banyak banyak untuk pelawaan ini. Akan saya guna sebaik baiknya untuk mengasah otak supaya entri yang kita akan up kan selama 21 hari ini menjadi entri yang penuh kreativiti dan imaginasi.

Yang benar,

Si penggemar cabaran.

2 comments:

ghost writer said...

buat lah entri tentang tikus makmal.

Shafa Eman said...

Hehe, kau membaca mindaku.