Saturday, May 12, 2012

Fikir tajuk


Mbuji IOI Mall pun boleh jadi port menulis

Aku ni loser. Pergi mana-mana sorang je. Duduk minum hot chocolate pun sorang je. Tapi best sorang ni, sebab aku boleh fikir banyak benda tak ada gangguan dari orang lain. Aku juga selalu naik bus pergi balik kerja. Masa-masa yang terluang ini lah yang aku guna untuk fikir idea entri blog aku.

Hari ini, aku berbual dengan seorang kawan penulis aku sambil minum petang selepas makan tengahari. Lagak seperti dewasa. Tapi cerita mengarut-ngarut. Nak minum pun kira cash dalam purse. Koh koh. Maaf.

Kawan aku kata cubalah menulis untuk novel. Aku kata aku menulis untuk suka-suka. Tapi kata kawan aku lagi, menulis untuk suka-suka boleh. Tapi biar nama dah dikenali di pentas dunia penulisan. Baru berbaloi orang nak baca. Lepas tu, mengarut lah macam mana pun, orang tetap akan baca.

Kadang-kadang dalam sejam perjalanan balik rumah dari kerja, aku cuba menulis jugak untuk novel aku. Sabar ye, aku masih mencari idea, masih mencari publisher dan editor. Jalan cerita dah ada. Nak olah je naya. Sebab jujurnya, aku masih takut lagi nak mencuba.

Tapi yang menarik perhatian aku masa berbual dengan kawan aku, dia ada cerita seorang kawannya (seorang penulis juga) menulis novel didalam Komuter setiap hari ulang alik balik dari Sg Buloh ke UKM. 

Satu minggu satu bab. Lagi nak menambah coolness, kawan dia menaip dalam phone sahaja. Tak perlu nak guna Tab atau iPad atau apa. Lagi nak tambah coolness, buku kawan dia dah dipublish pun. Hahaha.


Problem Tab and iPad users?? LOL.


So wanna be like him.

No comments: