Saturday, May 5, 2012

Aku nak balik rumah

Petang tadi aku mula mendaki bukit dibelakang rumahku. Puchong ada bukit, bukit jalan tar. Setelah siap berpakaian seperti seorang pandu puteri sekolah menengah, aku memulakan perjalananku. Setiap tapak yang aku ambil, aku sangat berhati-hati. Takot terpijak paku, terpijak tahi anjing. Malas samak.

Aku tiba di sebuah persimpangan. Menerusi cermin mata hitam yang aku beli di pasar malam isnin lepas bernilai lima ringgit, aku dapat melihat dua cabang persimpangan.

Satu cabang penuh dengan kasut designer, baju berjenama, handbag mahal, duit menimbun. Terbeliak mata aku lantas nafsu kewanitaan aku ingin menggunakan jalan itu. Tetapi akal aku berkata, lihat dengan lebih teliti.

Di hujung jalan aku dapat lihat seorang wanita anggun yang agak berusia tetapi sangat cantik masih hot setap sedang menaip keyboard laptopnya dengan gigih. Sesekali dia mengangkat iPhone dan bergelak ketawa. Kemudian kembali menaip. Dia kelihatan gembira walaupun sedang bekerja.

Aku terpanggil untuk melihat cabang yang satu lagi. Sepanjang jalan itu aku lihat pelbagai halangan yang mencabar. Di satu sudut aku melihat seorang wanita sedang memasak, kemudian dia bergerak menuju ke bahagian lain dan mengemas. Wanita yang sama itu sedang menyidai baju. Pelbagai kerja yang dia lakukan.

Sungguh aku kesian pada dia. Penat keseorangan. Aku telah mind set dalam minda, aku tidak ingin jadi seperti wanita itu. Tetapi aku teliti hujung jalan, aku nampak wanita yang sama sedang bergelak tawa dengan seorang lelaki. Suaminya barangkali. Terdapat seorang bayi dipangku atas ribanya. Bahagia. Aku cemburu.

Sekarang ni aku sedang bersila di tengah-tengah bukit jalan tar. Tak tahu hala tuju. Nak patah balik sudah terlambat kerana tadi baru keluar berita zombie menyerang kawasan tanah rendah Puchong. Nasib baik aku bawak laptop ni, dan nasib baik line broadband atas bukit laju.


2 comments:

Dulrah. said...

kau gila zombie ! hahaha.

Shafa Eman said...

Aku memang gila zombie. Hahaha. Tapi mana kau perasan? Aku rasa entri sebelum ni takde pun aku sebut.