Monday, May 14, 2012

Adilkah dunia

Kakak kita kata jangan tulis nama pakai dakwat merah, nanti kita mati cepat.
Kakak kita kata kalau amek gambar bertiga yang tengah mesti mati dulu.
Kakak kita kata guli jangan sepah nanti toyol suka main.
Kakak kita kata jangan asah pensel sampai pendek nanti mak pendek umur.

Banyak benda kakak kita kata semua kita tak dengar. Kita tulis jugak biodata kita dalam buku 555 nama kita dengan dakwat merah. Kita amek gambar pakai DSLR abang kita diri jugak tengah-tengah. Kita biar je guli kita bersepah lepas main congkak. Kita asah pensel kasi pendek. Kita memang hardcore. Tak dengar cakap kakak.

Kakak baik. Selalu belikan kita keropok lekor. Kita tak pernah nampak kakak sepahkan guli. Kakak kata takpe dia guna pen merah sebab dia dah sekolah menengah. Amek gambar pun kakak selalu kat tepi sebab dia pendek. Pensel kakak tak pernah pendek sebab kakak guna pensel tekan.

Kakak anak yang baik. Kakak tak pernah derhaka. Tak pernah lawan cakap abah. Selalu tolong urut kepala mak. Kalau gaduh dengan abang pun, mesti dia pujuk balik. Kakak selalu bacakan buku cerita untuk kita. Kita sayang kakak. Sayang gila babbee. Uppss, tercarut. Ni kalau kakak dengar mesti kena marah.

Tapi kakak kita lama dah tak balik rumah. Kita tak tahu kenapa. Kita tanya mak, mak cakap nanti dah besar mak cerita. Kita tanya abah, abah diam. Kita tanya abang, abang suruh kita senyap. Kita tunggu je kakak balik. Lama kita tunggu. Hari-hari kita tunggu.

Satu hari kita balik dari sekolah. Mak senyum pandang kita. Kat tangan mak ada seorang bayi comel. Kecil lagi, kita jadi suka. Mak kata ada orang tinggalkan depan rumah. Suruh kita jaga. Mak kita kata tu adik baru kita. Kita rindu kakak sangat tapi bila dah ada adik baru, kita jadi suka. Mak letak nama adik kita sama dengan nama kakak. Seronoknya.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Kuala Lumpur: Seorang mayat remaja perempuan dalam lingkungan usia 16 hingga 18 tahun ditemui didalam Sg. Klang malam semalam. Remaja yang berbaju kurung tersebut tidak mempunyai sebarang kad pengenalan diri. Bedah siasat yang dilakukan, remaja tersebut baru sahaja bersalin tidak lama sebelum masa kematiannya. Keluarga mangsa belum dapat dihubungi dan . . . . . . . .

11 comments:

mohdhazlan Dreadlock said...

dunia ini adil ..kita yang kdg2 tidak adil ...kita kdg2 terlalu cepat menghukum ...sdgkn kita tahu bhw dunia bukan tempat utk kita slg membenci ...

klu semua manusia berkasih sayang ..aku yakin tiada sesuatu yg buruk pun akn berlaku :)

chill ...

husen stones said...

mula rase sebak dan menanti cite selanjutnye.

Miss Euphoric said...

Betul, kadang manusia ni cepat sangat menghakimi bukan mengadali.

Miss Euphoric said...

Tiada lagi selanjutnya. Maaf. Huhu

maman said...

siapa nak jadi kakak aku ?

rAIHan said...

sedih..huwaaa..

jemput singgah,,
http://sukacakapsorang.blogspot.com/2012/05/9-perkara-penting-ketika-bercakap.html

Miss Euphoric said...

Aku tanak :P

Miss Euphoric said...

alolooo hehe sedihkan, kisah dunia. Sayang kan, budak baik tapi salah judgement.

miss AIN said...

sedihhhhh...http://missainbisikanhati92.blogspot.com/
jemput ke ruangan saye yer..hehe

mohamad anuar said...

jemput dtg ye http://www.gudangbaja.com/

lyaidma said...

sedih entry u . btw nice :D