Tuesday, April 3, 2012

kasihan seorang perempuan

diam-- dia lemah.
lantang-- nampak salah.
mesra-- dia sundal.
pasif-- suami gatal.

kahwin-- "bila beranak?"
tak kahwin-- pasti digelak.
berzuriat-- xcukup sempurna.
tak berisi-- lagi dikata.

berhijab-- tak cukup labuh.
tak tutup-- lagilah heboh.
setia-- dimadu lelaki.
curang-- dicanang keji.

terlalu cinta-- dimain2kan.
terlalu berjaga-- dimarah2kan.
sering nangis-- rimas selalu.
mata kering-- dipanggil batu.

orang mendosa-- yang salah perempuan.
bila pahala-- lelaki diagungkan.
buat betul-- pelbagai dipersoal.
buat silap-- sekampung berbual.

aduhai--

betapa kasihan;

betapa kasihan.

wahai perempuan.

semua jenis perempuan telah pernah aku jadi.
semua jenis perempuan--
DEMI diterima lelaki.

apa untungnya?
hati yang mati.
jiwa yang lari.

sudah2lah tu, wahai perempuan.
kasihankan diri kita.
sayangkan diri kita.

simpankan--
setiap kasih setiap cinta setiap rasa setiap manja--
pada seseorang bernama suami.

kerana--
selagi KITA tak terima diri ini;
selamanya kita saham yang rugi.


kasihan seorang perempuan.
tapi menguntungkan.

kerana--
dibilang lemah, salah, sundal, gatal.
digelak, dimain, dimarah, ditujal.

kalau cuma dia senyum dan redha sabarkan--
berkecai semua--
berjemput ke syurga.

berhenti.

berhenti puaskan satu dunia.

berhenti--

dan buat APA yang kita SENDIRI rasa kita bahagia.


kopipes dari fynn jamal

4 comments:

Sakura Zafira said...

nice babe.. :)

TiaEuphoria said...

kopipes je. hehe.

ghost writer said...

semata-mata demi lelaki. kasihan juga lelaki tidak menyedarinya.

TiaEuphoria said...

kasihan juga kerana mereka buta.
buta hati.
saya kagum dengan hasil ghost writer :)
macam baca buku Stephen King, cuma dalam bahasa melayu.