Sunday, April 1, 2012

Buat baik berpada-pada, buat jahat kat orang buat jahat kat kau

Aku berusia 18 tahun. Budak merdeka SPM. Bekerja part time di Golden Screen Cinema di IOI Mall. Pergi kerja naik bas. Takde lesen. Takde motor. Bas paling lambat pukul 11. Penting aku cerita pasal bas. Penting untuk moral of the story. Tolong catit dalam buku nota.

Cerita Spiderman baru keluar. Beratur panjang customer aku nak beli. Patut aku tutup kaunter pukul 9. Kejar bas pukul 10. Bas rapid baru. Time itu baru lagi la kisah 5 tahun lepas. Bas cantik. Aku dah nak tutup kaunter masa tu, bila budak laki sebelah aku mintak tolong aku untuk bukak kaunter. Cerita Spiderman midnight memang ramai nak tengok. Sebab sape tak suka tengok lelaki badan ketak-ketak pakai seluar ketat tengah-tengah malam kan. Koh koh.

Aku tanya dia macam mana aku nak balik kalau aku bukak kaunter. Bas last pukul 11. Aku ulang. Bas last pukul 11. Dia kata takpe dia boleh tolong hantar naik motor sebab rumah aku sehala dengan dia. Sebab aku kenal dia, aku pun kata okaylah aku tolong.

Pukul 12.30am. Kami berdua tutup kaunter. Lantas dia mengambil helmet dan berkata dia ingin chow dulu hantar seorang kawan dia. Aku kata tadi kau dah kata nak hantar aku. Jawapan dia simple and sweet yang buat aku ingat sampai bila-bila.

Aku tak janji nak hantar kau. Kau kena tahu, bila kau buat baik kat orang tak semestinya orang tu buat baik kat kau balik.

Lantas dia berambus. Aku terasa nak tumbuk dinding je masa tu. Nasib baik manager branch aku ada. Tak jadi tumbuk. Dia hantar aku balik. Sampai bila-bila aku akan ingat muka mamat tu masa dia ucapkan ayat keramat itu kat aku.

Jadi sekarang jangan bangga perasan femes sebab aku tulis pasal kau dalam entri aku. Dan aku nak ucap terima kasih weh. Sebab kau buat aku berhati-hati dengan orang. And kalau kau baca ni, aku nak bagi satu pengakuan. Kau kena pecat sebab aku yang report kat manager yang kau main duit kat box office tu.

You slap me once, I slap you twice.


2 comments:

The Other Derpina said...

pergh pergh. gila la. memang padan pun muka dia. u give an inch, i'll give u a mile.

Shafa Eman said...

Give me a good inch, I make you a sandwich. HAHA.