Tuesday, March 20, 2012

Imaginasi

Tanpa imaginasi, dunia takkan berubah, manusia takkan maju dan binatang akan. .well, stay sebagai binatang.

Aku memang suka berimaginasi. Aku suka buat statement yang tak pernah lagi di dengari oleh orang. Or so it seems. Kebanyakan kawan-kawan aku akan kata tak pernah mereka dengar orang berfikiran macam aku. Aku tak tahu samada itu merupakan pujian ataupun sindiran. Mudah untuk orang kata aku ni pelik orangnya. Mudah juga untuk aku berkata pergi meninggallah kamu semua.


Tapi yang aku tak faham, kenapa orang sering katakan pada aku supaya berpijak di bumi nyata. Aku bukanlah berimaginasi sehingga tahap kronik sampai terjadinya lucid dream. Itu sungguh seram. Sumpah taknak buat. Aku juga tidak berimaginasi untuk memadukan suami aku kerana itu haram dalam Islam.

Aku cuma berimaginasi untuk menaik tarafkan pemikiran aku. Kematangan aku. Aku ingin berwawasan 2020. Memandang ke hadapan. Berfikiran jauh dan terbuka. Ye memang kadang-kadang aku harap aku dapat kahwin dengan Optimus Prime. Itu hanyalah angan-angan. Tapi sekarang yang aku ingin kisahkan ialah imaginasi yang boleh membawa kita pergi jauh.

(sebab tu aku suka tengok katun)

Korang tahu tak, KLCC tu tercipta masa Tun Dr Mahathir sedang tengok kad raya sambil berimaginasi untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang unggul. Semua orang ketawa. Masa beliau mempropose untuk membuat kereta Proton semua gelak hentak-hentak kaki tepuk-tepuk lutut. Sekarang yang gelak tu jugak amek gambar depan KLCC bawak sedara-mara sekampung naik Proton sebab tak mampu beli Audi TT Coupe.

Korang tahu tak, masa Alexander Graham Bell nak cipta telefon, semua orang yang berpakaian cliché tahun 1800an seperti dalam televisyen tak percaya. Sekarang telefon tu nyawa semua orang. Kecuali yang tahun 1800an kerana mereka sudah mati. Tak perlu dah setiap kali nak contact kawan-kawan kita terpaksa nyalakan mancis dan beri isyarat asap.

Masa the Wright brothers nak cuba buat kapal terbang pakai kad manila, helang pun tersedak-sedak tengok. Sekarang kat fesbuk merata-rata kita tengok orang travel ke sana ke mari naik kapal terbang. Dah takde yang naik feri pergi Mekah nak buat umrah. Superman pun terpaksa retire sebab Lois Lane dah tak mintak tolong dia terbang ke Cameron Highland nak beli strawberry.

Masa Justin Bieber kata dia nak buat album lagi bagus dari The Beatles, ha yang ni memang nak kena bakar. Motif? Takde. Memang aku tak suka dia. Jangan di samakan The Beatles dengan si lahanat ni.

(even Albert Einstein setuju dengan aku)

Jadi kenapa bila aku kata aku nak bertanding dalam parlimen orang suruh aku buat lawatan sambil belajar je. Kenapa bila aku kata aku nak lawan badminton dengan Dato’ Lee Chong Wei orang belikan aku batu seremban bukannya raket. Kenapa bila aku kata aku nak belajar nano science sebab nak cipta virus yang boleh makan kelemumur orang kata guna Head and Shoulder je. Kenapa bila aku kata aku nak cipta pintu sesuka hati takde pulak yang tanya berapa harga pintu tu aku nak jual kat Tesco Puchong nanti. Kenapa?

Salah kah berimaginasi? Kerana bagi aku imaginasi akan membawa aku lebih jauh dari anda yang setakat duduk kat depan laptop dan membaca blog aku dan imagine anda semua segenius aku. Persetankan ini semua. Aku suka berimaginasi. Dan aku akan teruskan. Walau bagaimana remeh pun.

Sekian.

2 comments:

Anonymous said...

asalkan berusaha utk mengrealisasikan imagination tu ok kot..tp mmg betul pon seme ko mention kt atas..

jerrysingh said...

If you do not know the procedure to install the printer, just call our toll-free-number +1-877-760-6113 and Epson printer technical support assist you to install the software or device driver of any brand of printer
install epson printer