Monday, February 20, 2012

Awan Nano

Tersebutlah di satu waktu di mana di kerajaan langit (sultannya bukanlah Ayah Pin) kesemua rakyat jelata bila tiba saat untuk berkahwin, Sultan Ahmed akan memanggil ibu bapa kepada anak dara anak teruna untuk dijodohkan.

Sultan Ahmed akan mengadakan satu sesi untuk mereka semua yang gian untuk berkahwin setelah tibanya umur legal. Diturutkan kisah, Sultan Ahmed ini memang bijak dalam match-making, justeru itu tidak perlu lah rakyat membuang masa menggoda anak jiran sederet rumah yang sejak kecil lagi sudah main sep sep sep tom tom tom.

Thus, ibu bapa semua makin tidak sabar untuk hari jadi anak mereka yang ke enam belas bukanlah kerana mereka ingin mengadakan parti sweet sixteen ala-ala MTV dimana anak mereka akan mendapat sebuah Humvee, tetapi kerana mereka tidak sabar melepaskan tanggungjawab sebagai orang tua yang tidak larat dengan perangai anak yang macam jin.

Pada suari hari, genap enam belas tahun Hafiz sudah hidup sebagai seorang anak memetik anggur. Ramai mak-mak jiran mengatakan mukanya persis Hafiz AF7, nama pun dah sama.

Bapa Hafiz lantas membawa beliau ke istana dan menghadap Sultan Ahmed. Sultan Ahmed membawa Hafiz ke sebuah bilik yang penuh dengan awan berwarna putih dan hitam. Hafiz tergamam, tidak pernah dia melihat sebegitu banyak awan yang berwarna putih bak salji dan hitam bak hari nak hujan. Biasalah, dia kan duduk kerajaan langit, tak pernah tengok awan macam kita manusia yang biasa-biasa ni.

Ucap Sultan Ahmed "Lihat lah meka, bilik penuh awan bak gula-gula kapas. Meka di kehendaki memijak salah satu awan yang berada di dalam bilik ini. Jika meka memijak awan berwarna putih, meka akan mendapat pasangan yang cantik bagai bidadari laksana sang bulan purnama. Namun hati-hati, jika meka memijak awan berwarna hitam pula meka akan mendapat pasangan yang hodoh bongkok tiga sinonim dengan Hutchback of Notre Dame."

Maka dengan hati-hati, Hafiz usaha untuk mengejar awan yang berwarna putih sambil menyanyi "Begitulah awan nano, sering sahaja tidak terduga hadir ~~ " . Hampir 4 jam Hafiz berusaha namun tidak berjaya memijak walau sekeping awan langsung.

Hafiz pun balik dengan perasaan kecewa.

Keesokkan harinya, kedengaran bunyi loceng hadapan rumah Hafiz. Dengan lemah longlai dia pun membuka pintu. Nahh. Seorang gadis ayu jelita berdiri di hadapannya dan berkata " Kini, saya menjadi isterimu". Hafiz sangat terkejut dan bertanya "Bagaimanakah mungkin, kerana semalam saya tidak memijak walau sekeping awan pun."

Jawab gadis itu sambil tersenyum manis yang membuatkan lembu boleh mati akibat stress "Kerana saya memijak awan hitam pada hari ini" o.O


P.S. Tak kisahlah kalau kita huduh macam mana pun, katakan Bitch Please, still ada chance nak dapat pasangan lawa.

2 comments:

Anonymous said...

hahahhaha.. "Hafiz benci bapak!!!"
aku tanak ah pijak awan.
sbb aku tau nt ade yg pijak awan putih n dtg 'dingdong' umah aku. :D

Shafa Eman said...

eleh perasan je macam ada yang nk pijak awan putih demi kau. haha. aku tahu siapa nak pijak tu. hehe. ha, malu leteww.